Głogowskie Forum Historyczne
Kontakt Kontakt  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak powstała zatoka?
Autor Wiadomość
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-29, 22:59   Jak powstała zatoka?

No właśnie.
Pomiędzy 1930 a 1933 na mapach pojawiła się zatoka Oderarm zwana Zatoką Neptuna
Jak powstała?

1892.jpg
Plik ściągnięto 58 raz(y) 104,22 KB

1930.jpg
Plik ściągnięto 60 raz(y) 127,56 KB

1933.jpg
Plik ściągnięto 53 raz(y) 243,59 KB

 
 
Eulenburg 

Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 349
Skąd: świat
Wysłany: 2014-08-30, 16:53   

Porównując załączone fragmenty map widać jakby ta zatoka była pozostałością naturalnego zakola rzeki a powyżej Odrę nieco wyprostowano, co moim zdaniem miało duże znaczenie w odbywającym się wówczas ruchu towarowym na Odrze. Moje zdanie :)
_________________
Eulenburg
 
 
Eulenburg 

Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 349
Skąd: świat
Wysłany: 2014-08-30, 16:59   

To były prawdziwe konwoje, jak dziś australijskie "ciężarówko - pociągi" ;) Nie ma niestety daty, ale stawiałbym na lata 30te, widać po prawe fragmencik tej betonowej "zasłonki" nad torami.

Odra.jpg
Plik ściągnięto 171 raz(y) 48,12 KB

_________________
Eulenburg
 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-30, 18:13   

Tadek jak mozesz wstaw te fotki -jesli masz- ktore Ci kiedys wysylalem z przekopu rzeki, bylo tam tez zdjecie wykopow.
_________________

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-30, 19:03   

Eulenburg napisał/a:
Porównując załączone fragmenty map widać jakby ta zatoka była pozostałością naturalnego zakola rzeki a powyżej Odrę nieco wyprostowano


Też mi się tak wydaje
Dziwne tylko że jesteśmy w stanie znaleźć nawet pocztówki i zdjęcia z budowami lub remontami różnych budynków a tak duża inwestycja nie jest nigdzie odnotowana. Ani w prasie ani na zdjęciach. Wykopać nową rzekę to przecież nie jest jak wykopać rów pod kable


Eulenburg napisał/a:
co moim zdaniem miało duże znaczenie w odbywającym się wówczas ruchu towarowym na Odrze. Moje zdanie :)

Celowość tego faktu również mnie zastanawia. Przecież to musiało sporo kosztować. I to tylko po to żeby trasa transportu była prosta?

Zdjęcie jeśli z lat 30tych, to już widać na nich zatokę. Może faktycznie chodziło o łatwość w transportach tych pociągów?
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-30, 22:47   

Przed przebudową rzeka nieźle się wiła
Widać ile jednak trzeba było wykopać

Dla porównania zdjęcie zrobione przez R. Rokaszewicza z 2003 z http://www.glogow.pl/tzg/panorama/panorama.htm
Niewiele widać, innego zdjęcia jednak nie posiadam

Widać jednak jak "ścięto" zakręt Odry

1.jpg
Plik ściągnięto 106 raz(y) 234,59 KB

wpe_6.jpg
Plik ściągnięto 113 raz(y) 28,94 KB

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 15:23   

A na tym zdjęciu widać stare i nowe koryto rzeki

2.jpg
Plik ściągnięto 174 raz(y) 55,35 KB

 
 
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 19:41   

Yedyny napisał/a:
Tadek jak mozesz wstaw te fotki -jesli masz- ktore Ci kiedys wysylalem z przekopu rzeki, bylo tam tez zdjecie wykopow.

Chodzi o składaniec map? Gdzie zrobiłeś połączenie dwóch map porównawcze?
Wklejam je tutaj (tylko musiałem mocno zmniejszyć rozmiary bo forum nie pozwala na prawie dwumegowe pliki)..

zmiana_koryta1.jpg
Kolaż map zrobiony przez Yedynego kiedyś jak analizowaliśmy zmiany koryta rzeki.
Plik ściągnięto 123 raz(y) 61,19 KB

_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 20:06   

Extra, bo moze ktos nie wie, ze zatoka Naptuna byla kiedys glownym korytem rzeki :)
_________________

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 20:18   

No właśnie ja dopiero się zorientowałem, dlatego zacząłem ten wątek.
No i mam nadzieję że znajdą się jakieś dokumenty, zdjęcia z prac przekopywania koryta etc.
 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 20:36   

Zapomnij, jest jedna fotka panoramy, gdzie w tle widac -z daleka af kors- czesc wykopu. Jak znajde wrzuce.
_________________

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-08-31, 21:10   

A to nie ta co ją u góry zamieściłem?
Powiększając widać jakby niepełny przekrój nowego koryta, a sama przyszła zatoka nie jest jeszcze zamknięta.
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-09-01, 17:51   

Dołączam powiększenie
Nienajlepszej jakości ale zawsze coś...
A może Yedyny masz jakieś gazety z lat 30tych?
Może tam coś będzie

t_2_664 powiększenie.jpg
Plik ściągnięto 88 raz(y) 124,51 KB

 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2014-09-01, 20:26   

W gazetach nic nie ma. Wiem, ze plik z przekopem w tle podeslal mi chyba kiedys znajomy Maciek, ale nie moge tego odszukac.
_________________

 
 
Irek 

Dołączył: 08 Cze 2014
Posty: 120
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-16, 11:12   

Witam.
Mówiąc o starym korycie najlepiej spojrzeć na fortyfikacje Głogowa. Przy Zatoce Neptuna mamy całą gamę obiektów (tradytor, przeciwstraż Św. Michała, Bastion Św. Michała). Inaczej wygląda z Kępą Mieszczańską gdzie znajdują się dwa Oder Stellungi: OS 414 i OS 415 z lat trzydziestych i okopy ziemne skierowane na Ostrów. To świadczy, że główne koryto było Zatoką Neptuna, a umocnienia Kępy Mieszczańskiej, która była częścią Ostrowa powstały dopiero w latach 30-tych po wykonaniu przekopu.
Podobne przekopy powstały na wysokości Kluczy i Wilkowa.
Innym ciekawym elementem jest powiększenie i to znaczne Zatoki Ujścia Czarnej. Na zdjęciach widać jak bardzo zwiększono produkcję barek. Dla potrzeb stoczni powstaje także nowy kompleks po drugiej stronie zatoki (dziś zajęty przez wojsko). Pod koniec lat 80-tych pamiętam, że z wody wychodziły szyny do wyciągania jednostek, a powyżej była pozostałość kołowrota z którego lina wyciągała te jednostki z zatoki na suchy ląd. Również dla potrzeb prac wykończeniowych powstałą mała zatoczka (kształtem jak kanał) przy OS 411. Na zdjęciu lotniczym widać, że stoją tam liczne barki. Po wojnie nie zagospodarowano tego półwyspu. Dopiero w 1966 zainteresowało się tym wojsko ze względu na bliskość rzeki i utworzony poligon wodny oraz obiekt garażowo-magazynowy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
GłogówStowarzyszenie Miłoœników Głogowskich Fortyfikacji - TWIERDZA GŁOGÓWTowarzystwo Ziemi GłogowskiejGROTGłogowskie Forum Historyczne
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group / Serwisy Malacha: Głogów / Pompy Ciepła