Głogowskie Forum Historyczne
Kontakt Kontakt  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
FaceBook-GFH
Autor Wiadomość
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2020-05-21, 15:23   

3 Poznański Pułk Piechoty nr 58

3. Posensches Infanterie-Regiment Nr 58 sformowany został na przełomie lat 1859/60 z oddziałów 18. pułku Landwehry rozmieszczonych w Poznaniu, Swarzędzu i Kargowej. Początkowo otrzymał nazwę 18.
Mieszanego Pułku Piechoty, by od 4 VI 1860 nosić miano 3 Poznańskiego Pułku Piechoty nr. 58 (3. Posensches Infanterie-Regiment Nr 58). Wchodził w skład 9. Brygady Piechoty, a później 17. Brygady Piechoty. Należał do 9. Dywizji V Korpusu Armijnego z siedzibą w Poznaniu. Dowództwa 17 Brygady oraz 9 Dywizji znajdowały się również w Głogowie.
Pułk posiadał 3 bataliony, 1 i 2 w Głogowie oraz 3 z krótkotrwałą dyslokacją w Kożuchowie, po powrocie z kampanii w wojnie Prusko - Austriackiej (1866r.) skierowano do Wschowy, gdzie stacjonował w wynajmowanych kwaterach. Dopiero po wybudowaniu koszar w roku 1901 dysponował własnymi budynkami.
Ówczesny pułk piechoty tworzyły trzy bataliony, w tym trzeci (III) – fizylierów, czyli lekkiej piechoty. Każdy batalion składał się z 4 kompanii. Przyznany w 1860 r. pierwszy etat pokojowy dla batalionu wynosił 534 osoby. 1 kwietnia 1909 r. pułk liczył w sztabie: 4 oficerów, 5 lekarzy, kapelmistrz, 3 podoficerów (pisarz, 2 ordynansów), 41 muzyków, 4 rachmistrzów. W każdym batalionie było 18 oficerów, płatnik z pomocnikiem, pisarz, 64 podoficerów, dobosz batalionowy, 4 sanitariuszy, 502 żołnierzy.
Sztab wraz z batalionami I i II kwaterowały w Głogowie – początkowo w kazamatach przy Bramie Pruskiej, koszarach Michaelisa, w Forcie Gwiazdy, arsenale Landwehry na Ostrowie Tumskim, na kwaterach prywatnych, w forcie Brückenkopf. W 1897 r. I batalion otrzymał koszary w Górnym Żarkowie. Poprawiała się również baza oficerska, łącznie z nowym kasynem. Od 1 X1 1908 przy I batalionie utworzono kompanię karabinów maszynowych.
Mundurem piechoty były granatowe kurtki oraz ciemnoszare spodnie, a wyróżniały pułk żółte naramienniki i guziki oraz czerwone wyłogi. W ramach unifikacji wprowadzono na naramiennikach duże cyfry numerów pułku. Piechota z Głogowa uczestniczyła we wszystkich wojnach prowadzonych przez Prusy i Rzeszę niemiecką od 1866 do 1918 roku. W I wojnie światowej pułk trafił na front zachodni, na którym uczestniczył w bitwach granicznych, m.in. pod Longwy. Początkowo w ramach macierzystej 17. Brygady i 9. Dywizji piechoty, a od 1915 r. w ramach 237. Brygady piechoty i 119. Dywizji walczył na froncie wschodnim. Wojnę zakończył na froncie zachodnim. W okresie Wielkiej Wojny (I Wojny Światowej) pułk został wzmocniony batalionami rezerwowymi:
-1 batalionem rezerwowym w Legnicy (1. Ersatz-Bataillon Inf.-Rgt. Nr.58 aufgestellt in Liegnitz)
-2 batalionem rezerwowym w Zielonej Górze (2. Ersatz-Bataillon Inf.-Rgt. Nr.58 aufgestellt in Grünberg)
23 grudnia 1918r. przybyła do Głogowa część pod dowództwem majora Biebrach. Pozostałości jednostki zostały wcielone do powstających jednostek Grenzschutzu i Freikorpsu. Uczestniczyły w walkach granicznych przeciwko powstańcom śląskim i wielkopolskim. Tradycje 58. pułku w Reichswerze przejęła stacjonująca w Głogowie od początku lat dwudziestych 6. kompania 8. pruskiego pułku piechoty.

-Kazamata Bramy Pruskiej (Czerwone Koszary) w których to do roku 1897 stacjonowali żołnierze pułku. Później przeniesiono ich do koszar w Żarkowie.

-Koszary 2 batalionu wykorzystywały zabudowania dawnego klasztoru Klarysek (koszary Michaelisa)

-Koszary 3 batalionu 3 Poznańskiego Pułku Piechoty nr 58 we Wschowie. W okresie międzywojennym mieściła się tu również szkoła żandarmerii Wermachtu.
Zabudowania wschowskich koszar zachowały się do dzisiaj i są w nich ulokowane między innymi: starostwo, sąd, przedszkole i inne obiekty. Widok na starostwo.


Pułk w czasie Wielkiej Wojny też został wzmocniony od 1 września 1917 roku dwoma batalionami rezerwowymi, 1 w Legnicy, 2 w Zielonej Górze.
-1. Ersatz-Bataillon Inf.-Rgt. Nr.58 aufgestellt in Liegnitz
2. Ersatz-Bataillon Inf.-Rgt. Nr.58 aufgestellt in Grünberg.
Na zdjęciu żołnierze 2 batalionu rezerwoego na dworcu w Zielonej Górze w oczekiwaniu na pociąg do Głogowa (Glogau)

Pomnik ku czci poległym żołnierzom pułku w czasie wojny prusko-austriackiej (1866 r.) i prusko-francuskiej (1870-1871). Opisywany kamień postawiono na dawnym blokhausie ognia bocznego przed Bramą Wrocławską (przy dzisiejszym zbiegu ulic: Wały Chrobrego i Piastowskiej). Wspomnienie o zwycięstwach w bitwach pod Weissenburgiem, Woerth i Sedanem zostało także uczczone przez założenie, na dawnym placu ćwiczeń pionierów, trzech ulic: Weissenburgstrasse (obecnie Łużycka), Woerthstrasse (obecnie Spółdzielcza), Sedanstrasse (obecnie Sybiraków).
Monument wzorowany na pomniku z miejscowości Weissenburg

Pomnik poświęcony żołnierzom 3. Posensches
Infanterie-Regiment Nr 58, stojący przed ówczesnym szpitalem miejskim - obecnym placu PWSZ

Na Żarkowie był również pomnik poświęcony żołnierzom pułku, słupki ogrodzenia miały charakter stylizowanych nabojów
_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2020-05-29, 09:25   

Historia głogowskiej kolei z uwzględnieniem obszaru obecnego powiatu głogowskiego.

kalendarium

* IV tysiąclecia p.n.e. wytwarzanie koła w celach transportu, w Mezopotamii. Najstarsze znane pisemne świadectwa pochodzą z cywilizacji sumeryjskiej (XXXII wiek p.n.e.)

*3635–3370 p.n.e - najstarszy rysunek wozu czterokołowego, na wazie z okresu kultury pucharów lejkowatych znalezionej w Polsce, w Bronocicach województwo świętokrzyskie

*ponad tysiąc lat (około 1200) p.n.e. - w Asyrii (badania archeologiczne w Hattusa) powstaje transport szynowy po szynach drewnianych z wykorzystaniem zwierząt pociągowych, następnie w miastach Babilon (700–600 r. p.n.e.), Uruk (300 r. p.n.e.)

*VI w. p.n.e - początek transportu szynowego za pomocą żłobionych kolein, w Diolkos (długość 6–8,5 km) przemieszczano statki w poprzek Przesmyku Korynckiego (Grecja) począwszy od około 600 p.n.e. (użytkowano ją przez ponad sześć i pół stulecia)

*w XV wieku w niemieckich kopalniach, do ułatwienia wywozu węgla i rudy

*W 1620 roku tor drewniany zastosowano w Anglii w kopalni węgla koło Newcastle, gdzie koń ciągnął wóz z ok. 2 tonami ładunku.

*1705 – silnik parowy Newcomena został opatentowany

*1711 – pierwszy silnik parowy Newcomena został zainstalowany w kopalni węgla w Wolverhampton

*1763 roku James Watt udoskonala maszynę parową Thomasa Newcomena, zmieniając konstrukcję atmosferyczną - podciśnieniową

*W 1767 roku Reynolds, będąc dyrektorem huty żelaza w Colbrockdale, nie chciał dopuścić do wstrzymania produkcji w okresie złej koniunktury na wyroby hutnicze i polecił wytwarzać żeliwne płytki (długości ok. 1500 mm) z dwoma obrzeżami, które układano na dotychczasowych drewnianych torach (rys. 2.D). W 1776 roku Beniamin Curr ulepszył przekrój żeliwnych pyłtek Reynoldsa, zaopatrując je w jedno, ale za to wyższe obrzeże

*1769 roku- budowa przez Nicolasa Josepha Cugnota ciągnika artyleryjskiego z napędem parowym, nie został zaakceptowany

*Od 1789 roku zaczęto stosować szyny o wysokim przekroju pionowym, bez obrzeża, konstrukcji Williama Jesoppa

*1803 roku w Londynie Trevithick zbudował maszynę, która poruszała się po ulicach z prędkością 12 km/h

*1803 – kolej konna Surrey Iron Rly. pod Londynem – pierwsza kolej użytku publicznego na świecie

*1804 – Richard Trevithick wypróbowuje swoją lokomotywę na kolei przemysłowej Penn-y-darran kopalń w Merthyr Tydfil (Walia); próby zakończone niepowodzeniem ze względu na słabą wytrzymałość szyn żeliwnych – pierwszy parowóz

*w 1805 roku szyny zaczęto wyrabiać ze stali kutej

*1812 – przebudowa towarowej Middleton Colliery Rly. na tor z parą szyn zębatych pomysłu Johna Blenkinsopa, uruchomienie parowozów Matthew Murraya – pierwsze wykorzystanie parowozów w normalnym ruchu

*od 1820 roku zaczęto produkować szyny ze stali walcowanej (wynalazek Birkenshawa)

*1825 roku – pierwsza publiczna linia kolejowa Stockton – Darlington (G. Stephenson - Anglia)

*1829 roku George Stephenson buduje lokomotywę Rakieta (Rocket), której rozwiązania konstrukcyjne stały się pierwowzorem wszystkich dalszych konstrukcji.

*15 września 1830 – otwarcie pierwszej parowej kolei publicznej ruchu osobowo-towarowego: Liverpool & Manchester Rly. (z parowozem konstrukcji Georga Stephensona)

*1837 – ukończenie Grand Junction Rly. między Birmingham i Warrington (połączenie z Liverpoolem i Manchesterem); pierwsza linia dalekobieżna

*1837 – na terenie Niemiec uruchomiono pierwszy odcinek kolei żelaznej Leipzig-Dresdner Eisenbahn Lipsk – Althen, pierwsza kolej wyłącznie trakcji parowej, przedłużona do Drezna w 1839 – pierwsza linia dalekobieżna w Niemczech (Saksonia); jedną z lokomotyw była pierwsza maszyna zbudowana w Niemczech: "Saxonia"

*1838 – powstaje telegraf kolejowy (Wheatstone – Cooke - Anglia)

* W 1843r zawiązuje się spółka Niederschlesische Zweigbahn Geselschaft czyli Dolnośląska Kolej Boczna z siedzibą w Głogowie. Jej celem miało być utworzenie linii kolejowej, która przebiegała by z Głogowa, w kierunku na Szprotawę przez Gaworzyce. Największym zwolennikiem tej budowy był znany głogowianin, lekarz dr Gustaw Bail.

*Na początku 1844 r. zawiązał się komitet budowy Kolei Legnicko-Głogowskiej, mającej uzupełnić lukę między budowanymi już liniami
i umożliwić połączenie okolic Jaworzyny Śląskiej z Wielkopolską. Jednak wydane w tymże roku zarządzenie, wstrzymujące wydanie nowych koncesji kolejowych, przerwało prace komitetu.

*W 1844 - roku utworzono spółkę Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej (Niederschlesische Zweigbahn-Gesellschaft) i rozpoczęto sprzedaż akcji o sumarycznej wartości 1.500.000 talarów.

*1844 roku - w sierpniu rozpoczęto pierwsze prace budowlane linii kolejowej Jankowa Żagańska - Głogów w miejscach gdzie nie wzbudzały wątpliwości prawnych

* W dniu 8 listopada król Fryderyk Wilhelm podpisał koncesję i na wiosnę 1845 r. rozpoczęto prace na całej linii kolejowej Jankowa Żagańska - Głogów

* 26 lipca 1846 roku trasę z Żagania do Głogowa przebył pierwszy pociąg - wykonując jazdę próbną.

* 1 października 1846 roku zorganizowano przejazd specjalnego pociągu na całej trasie z Głogowa do Jankowej Żagańskiej, o długości 71 km. Do obsługi linii spółka zakupiła dwa parowozy typu 1Bn2 produkcji Wermann i Windsbraut, natomiast w 1865 r. kolejne trzy.

*01.11.1846 roku otwarcie stacji kolejowej Nielubia oraz Kłobuczyn

*po 02.11.1846 roku na linii kolejowej Głogów - Żagań zbudowano drugi tor

*30.12.1857 roku, otwarcie linii kolejowej Leszno - Grodziec Mały oraz otwarcie stacji lub przystanków kolejowych leżących w granicach obecnego powiatu głogowskiego: Grodziec Mały, Głogówko, Głogów Gaj.
Odcinek linii Leszno - Forst
Daty otwarcia linii lub odcinków:
Forst - Sieniawa Żarska 30.06.1872
Sieniawa Żarska - Żary 01.09.1846
Żary - Żagań 31.12.1871
Żagań - Głogów 01.10.1846
Grodziec Mały - Leszno 30.12.1857
po 31.12.1857 roku na linii kolejowej Leszno - Grodziec Mały zbudowano drugi tor
Głogów - Grodziec Mały 18.05.1858
po 19.05.1858 roku na linii kolejowej Głogów - Grodziec Mały Mały zbudowano drugi tor

*18.05.1858 roku, oddanie do użytku mostów kolejowych na Odrze oraz Starej Odrze pozwoliło na otwarcie linii kolejowej Głogów - Grodziec Mały, dzięki czemu Głogów uzyskał bezpośrednie połączenie kolejowe z Lesznem na linii Leszno - Forst.

*W roku 1858 zapadła decyzja o rozbudowie miasta w oparciu o tereny na zachód od Głogowa. Powstała wówczas nowa dzielnica miasta nazwana Rüster-Vorstadt (Przedmieście Wiązów) na terenie której w drugiej połowie XIX wieku wybudowano między innymi budynki dyrekcji kolejowej oraz parowozownię (lokomotywownię).

*1858 r. przy rozwidleniu torów w pobliżu ul Krochmalnej zostaje zbudowana wodociągowa wieża ciśnień zaopatrująca kolej oraz pobliskie przedmieście Wiązów

*1863 roku – pierwsze metro (Londyn), wagon pulmanowski (Pullman - USA)

*w latach 1871 do 1883 budowa linii kolejowej Wrocław Główny - Nowa Sól.
Budowę linii nadodrzańskiej prowadziło Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej.
Daty otwarcia linii lub odcinków:
- Wrocław - Rudna Gwizdanów 01.07.1876
- Rudna Gwizdanów - Czerwieńsk 01.10.1871

*01.10.1871 roku otwarcie linii kolejowej Rudna Gwizdanów - Czerwieńsk oraz otwarcie stacji lub przystanków kolejowych leżących w granicach obecnego powiatu głogowskiego: Krzepów, Wróblin Głogowski, Brzeg Głogowski, Czerna

*1871 roku - rozbiórka Bramy Odrzańskiej w Głogowie celem umożliwienia poprowadzenia linii kolejowej do Wrocławia wzdłuż brzegów rzeki Odra

*1872 roku - budowa Bramy Dworcowej w głogowskich fortyfikacjach w celu skrócenia drogi z Głogowa do dworca kolejowego

* 1 stycznia 1873 roku linia Jankowa Żagańska - Głogów przeszła w posiadanie spółki Oberschlesische Bahn (Kolej Górnośląska).

*W 1878 roku linia Jankowa Żagańska - Głogów została upaństwowiona.

*31 maja 1879 roku na Wystawie Rzemiosła i Przemysłu w Berlinie – niemiecki konstruktor Ernst Werner von Siemens prezentuje pierwszą lokomotywę elektryczną

*1881 roku – powstaje pierwszy tramwaj elektryczny (Siemens - Niemcy)

*1881 roku przekazano do użytku pierwszy odcinek kolei elektrycznej na trasie Berlin-Lichterfelde, a w 1903 roku na odcinku Berlin-Zossen

*1884 roku otwarcie punktu wymijania składów w Głogówku

*31.12.1885 roku - otwarcie stacji kolejowej Żukowice

*w 1891 roku konstruktor niemiecki – Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszą lokomotywę spalinową

*01.10.1894 roku - otwarcie dworca kolejowego w Głogówku

*1895 roku – powstaje pierwsza, nowoczesna zelektryfikowana linia kolejowa (USA)

*1898 - 1899 - budowa nowych mostów kolejowych na Odrze w Głogowie

*1899 roku otwarcie stacji kolejowej Głogówko

01.07.1906 roku, powstanie linii kolejowej Bojanowo - Odrzycko oraz otwarcie stacji lub przystanków kolejowych leżących w granicach obecnego powiatu głogowskiego: Odrzycko, Serby Zachód, Serby Wschód, Wilków Głogowski.
Linia jednotorowa znaczenia miejscowego budowana na koszt państwa w celu połączenia mniejszych miejscowości na trasie z Głogowem oraz linią Wrocław - Poznań. Linia budowana odcinkami: odcinek Bojanowo - Góra Śl. oddano 14.12.1885 roku, odcinek Góra Śl. - Szlichtyngowa oddano 01.01.1906 roku a odcinek Szlichtyngowa - Odrzycko oddano 01.07.1906 roku. Daty otwarcia linii lub odcinków: Bojanowo - Góra Śl. 14.12.1885, Góra Śl. - Szlichtyngowa 01.01.1906, Szlichtyngowa - Odrzysko 01.07.1906

*1909r. - przy ulicy Towarowej w Głogowie zostaje wybudowana nowa wodociągowa wieża ciśnień. Służyła do zaopatrywania w wodę parowozów oraz osiedla mieszkaniowego kolejarzy.

*w 1912 roku na zlecenie pruskich kolei przez szwajcarską firmę Sulzer. Była to lokomotywa z dwusuwowym silnikiem o mocy 960 KM, jednak okazało się, że jest niezdatna dla kolei ze względu na system przeniesienia napędu.

*01.05.1913 roku, powstanie linii kolejowej Linia Grodziec Mały - Kolsko. Jednotorowa linia lokalna znaczenia miejscowego budowana odcinkami.
Na trasie linii usytuowano 10 stacji i 1 przystanek ( Szreniawa Sulechowska).

*01.10.1913 roku - otwarcie stacji lub przystanków kolejowych leżących w granicach obecnego powiatu głogowskiego: Bogomice, Kamiona, Chociemyśl, Kotla.

*1914 rok - pierwsza eksperymentalna lokomotywa spalinowo-elektryczna (General Electrics, pomysłu H. Lempa).

*1922 roku – powstaje pierwszy parowóz turbinowy konstrukcji braci Ljungström ( Fredrik Ljungström i Birger Ljungström - Szwecja)

*1924 roku zbudowano budynek aktualnej stacji kolejowej Krzpów,

*W 1924 roku profesor Yakov Modestovich Gakkel zaprojektował spalinowóz o mocy około 1000 KM, zamówiony przez radzieckie koleje

*1925 - 1930 - budowa w Głogowie Tunnelstraße, czyli tunelu nad torami do Wrocławia na odcinku 300 metrów w dwóch fazach, od mostu drogowego w kierunku zachodnim do 1927 roku, na zachód od mostu do 1930. Poprawiło to strukturę transportu drogowego w rejonie starego miasta oraz mostu z zachowaniem nie naruszonej infrastruktury kolejowej.

*1934 rok - likwidacja starego dworca kolejowego w Głogowie

*10 maja 1935 r. oddano do użytku nowy dworzec kolejowy w Głogowie, który funkcjonuje z małymi zmianami do dzisiaj

*1934-1936 - budowa nowego mostu kolejowego na Odrze w Głogowie

*1941 roku – pierwsza lokomotywa turbospalinowa (Szwajcaria)

*w 1945 roku linia kolejowa Głogów - Żagań Zamknięcie jednego toru z dwóch, od 08.1945 na odcinku Głogów - Forst - jeden tor

*1951 rok - po odbudowie mostów kolejowych w Głogowie pociągi mogły już w kierunku za Odrę jechać bezpośrednio ze stacji kolejowej Głogów. W latach 1945 - 1951 w kierunkach do Leszna, Bojanowa i inne trasy zaodrzańskie były obsługiwane ze stacji kolejowej Odrzycko.

*19.05.1951 rok - powstanie posterunku odgałęźnego Odrzycko

*1954 roku - zamknięcie stacji Głogów Gaj

*1957 roku – pierwsza jednoszynowa kolej podwieszona (Kolonia)

*1965 roku – pierwszy próbny pociąg na poduszkach powietrznych (Francja)

*30.07.1974 roku zmiana ilości torów z jednego na dwa linii Wrocław Główny - Nowa Sól

*1981 – Francuski pociąg TGV osiągną prędkość 380 km/godz. (Francja)

*w latach 1982 - 1983 - Linia Wrocław Główny - Nowa Sól została zelektryfikowana
Elektryfikacja:
- Wrocław Grab. - Brzeg Dolny 04.03.1982
- Brzeg Dolny - Ścinawa 22.05.1982
- Ścinawa - Wróblin Głog. 23.12.1982
- Wróblin Głog. - Czerwieńsk 23.12.1983

*1989 – TGV na poduszce magnetycznej osiągnął prędkość 482 km/godz. (Francja)

*1991 roku - likwidacja stacji Grodziec Mały

*30.05.1992 roku - zamknięcie stacji kolejowej Serby Zachód oraz Serby Wschód

*1992 roku - zamknięcie stacji Odrzycko oraz Bogomice

*1995 roku - likwidacja stacji Bogomice

*1996 roku linia Odrzycko - Głogów - Zamknięcie jednego toru z dwóch

*11.11.2000 roku - likwidacja posterunku odgałęźnego Odrzycko

*2000 rok - likwidacja stacji Odrzycko

*10. 2002 - zamknięcie stacji Żukowice oraz Nielubia

*01.10. 2002 roku - linia Głogów - Żagań - Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego

*21.10.2002 roku - zamknięcie ruchu pasażerskiego na odcinku Niegosławice - Głogów

*12.12.2004 roku - linia Leszno - Głogów - Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego

*16.02.2005 roku - likwidacja stacji kolejowej Serby Wschód

*21.03.2005 roku - likwidacja stacji kolejowej Serby Zachód

*07.02.2005 roku - linia Leszno - Głogów - Otwarcie dla ruchu pasażerskiego (regularnego)

*11.12.2011 roku - linia Leszno - Głogów - Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego

* przed 11.12.2011 roku - linia Głogówko - Odrzycko - Zamknięcie jednego toru

*11.12.2011 roku - zamknięcie stacji kolejowej Grodziec Mały

*12.2012 roku - wyburzono parowozownię (lokomotywownię) w Głogowie

*06.08.2013 roku - linia Głogów - Żukowice - Linia nieprzejezdna/remont

*17.05.2014 roku - linia Głogów - Żagań Otwarcie dla ruchu towarowego

*01.01.2017 roku - linia Leszno - Głogów - Otwarcie dla ruchu pasażerskiego - turystycznego

*15.12.2019 roku - linia Leszno - Głogów Otwarcie dla ruchu pasażerskiego, regularnego
_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2020-05-29, 09:30   

Dodatkowe opisy związane z głogowską koleją.

W pierwszej połowie XIX wieku dla handlu i komunikacji w Głogowie wykorzystywano przede wszystkim 6 linii pocztowych do Wrocławia, Nysy, Legnicy, Nowej Soli, Szczecina i Leszna. Dodatkowo 2 gońców pocztowych i poczta konna do Kłobic czynna dla połączenia z pospieszną pocztą Berlin - Wrocław. Głównym zaś środkiem transportu towarowego była wówczas żegluga na Odrze. Przykładowo, w roku 1844 przepłynęło pod mostem na Odrze w Głogowie - w górę rzeki 3183 statki, w dół rzeki 2992 statków i 17 tratew.

----

Lokomotywy pierwsze były produkcji
Neue Berliner Gießerei F.A. Egells, Berlin
Franz Anton Egells, który pracował do momentu założenia własnego małego warsztatu w Królewskiej Odlewni Żelaza w Berlinie miał okazję zapoznać się z budową dwóch niemieckich lokomotyw w latach 1815–1817. W 1823 r. Założył wytwórnię silników parowych na Chaussee-Straße, w 1827 r. Następnie fabrykę rozbudował go wraz z kupcem CWF Woderbem. W latach 1842–1846 zbudowano tylko cztery lokomotywy pod nazwą "Neue Berliner Gießerei", ponieważ zakład tez zajmował się głównie wytwarzaniem silników parowych na potrzeby przemysłu wydobywczego oraz okrętowego..

Należy również wspomnieć, że przez pewien czas w tej wytwórni pracowali znani konstruktorzy parowozów: August Borsig w latach 1825–1836 oraz Christian Hagans, Friedrich Wöhlert, Dr. Kufahl.
W "Neue Berliner Gießere" wyprodukowano tylko tylko 4 lokomotywy.
wykaz:
Nr. Bj. Bauart Spurweite geliefert Empfänger/Verbleib
1 1843 B1n2 1435mm Probefahrt Berlin-Potsdam-Magdeburger Eisenbahn /10.1844 Gewerbeausstellung Berlin /1846 Niederschlesische Zweigbahn "PREUSSE" /1853 Umbau bei Borsig in Bn2t, an Cöln-Mindener Eisenbahn "REES" (1867 a, ++)
2 1846 1A1n2 1435mm neu Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn "3" (1853 a, ++)
3 1846 1Bn2 1435mm neu Niederschlesische Zweigbahn Glogau-Hausdorf "HERMANN"
4 1846 1Bn2 1435mm neu Niederschlesische Zweigbahn Glogau-Hausdorf "WINDSBRAUT"
Na pierwszej głogowsko - żagańskiej linii kolejowej były eksploatowane lokomotywy:
-o układzie kół typu 1Bn2 Niederschlesische Zweigbahn Glogau-Hausdorf i nazwie własnej "HERMANN"
-o układzie kół typu 1Bn2 Niederschlesische Zweigbahn Glogau-Hausdorf i nazwie własnej "WINDSBRAUT"
oraz po przebudowie na układ kół typu Bn2t
-o układzie kół typu Bn2t Niederschlesische Zweigbahn "PREUSSE" /1853 (opisana w pozycji nr.1

-----

Pierwszy głogowski dworzec znajdował się przy końcowym odcinku dzisiejszej ulicy Elektrycznej, po wschodniej stronie obecnego nadziemnego przejścia nad torami, w kierunku ulicy Krochmalnej, w rejonie dzisiejszych bocznic kolejowych. Niestety nie ma żadnych rysunków ani zdjęć tego dworca. Został wybudowany jako stacja końcowa przez Towarzystwo Dolnośląskiej Kolei Bocznej w roku 1846, po utworzeniu nowej trasy i ułożeniu pierwszych torów na trasie Głogów – Żagań. Równocześnie z otwarciem kolei spedytor Goldschmit i zawiadujący pocztą Jakob zaprowadzili regularną komunikację dorożkami z dworca do miasta i z powrotem.

------

30.12.1857 roku oddanie do użytku linii kolejowej z Leszna do mostu na Starej Odrze w Głogowie.
Kolej linii Głogów - Leszno ma 45 km długości, z tego 14 km w powiecie głogowskim. Oba mosty przez Odrę i Starą Odrę - pierwszy 190 m, drugi 154 m długi o 12 otworach, był wówczas powszechnie podziwiany. Ich budowniczym był królewski budowniczy Robert Bail (zmarły 1870), syn w/w wspomnianego Baila. Całkowity ciężar użytej stali wyniósł 23066 ctr ( 13033 kg - 13,033 ton). Firma Borsig w Berlinie otrzymała za dostawę materiału i wykonanie konstrukcji nadbudowy 299.800 talarów. Ogólne koszty mostu wynosiły 559.000 talarów. Dla wykonania połączenia głogowsko - leszczyńskiego do Dolnośląskiej Kolei musiano przejąć część żydowskiego cmentarza. Dlatego w czasie 12.8 - do końca maja1857 roku wykopano ponad 300 zwłok i przeniesiono na nowo założony cmentarz znajdujący się na południe za ogrodem loży.
Jak pisał Julius Blaschke, dzięki inwestycjom kolejowych w powiecie głogowskim liczba pasażerów z 80 589 osób w 1849 roku na 105 941 osób w 1859 roku. Obrót zaś towarowy w tym czasie zwiększył się z 171 957 cetnarów na 1 544 853 cetnarów.

------

W roku 1858 zapadła decyzja o rozbudowie miasta w oparciu o tereny na zachód od Głogowa. Powstała wówczas nowa dzielnica miasta nazwana Rüster-Vorstadt (Przedmieście Wiązów) na terenie której w drugiej połowie XIX wieku wybudowano między innymi budynki dyrekcji kolejowej oraz parowozownię (lokomotywownię). Rozbudowano też infrastrukturę kolejową, powstała między innymi wieża ciśnień.

1858 r. przy rozwidleniu torów w pobliżu ul Krochmalnej zostaje zbudowana wodociągowa wieża ciśnień zaopatrująca kolej oraz pobliskie przedmieście Wiązów
Obiekt powstał w 1858 r. w pobliżu pierwszego w Głogowie dworca kolejowego który znajdował się na wschód od nadziemnego przejścia nad torami w końcowym odcinku ul. Elektrycznej. Lokalizacja w rozgałęzieniu między torami idealnie spełniała swoją funkcję w dobie wszechobecnej kolei parowej. Wieża zaopatrywała w wodę dworzec kolejowy, budynki warsztatowe, pobliskie osiedle Wiązów. Wieża zasilana była w wodę przez sąsiednią fabrykę krochmalu i dekstryny.
Obiekt na planie ośmioboku z rozszerzonym członem najwyższym będącym obudową zbiornika wodnego. Budowla ma wysokość ok. 20 m. Dach w formie prostopadłościanu foremnego na podstawie ośmioboku. Wokół dachu biegnie prosta stalowa balustrada. Obiekt zlokalizowany w rozwidleniu torów kolejowych za nadziemnym przejściem nad torami w kierunku ul. Krochmalnej. Konstrukcja z betonu zbrojonego z wypełnieniami z cegły otynkowanej. Otwory okienne w postaci wąskich prostokątnych okien na elewacji wsch. i zach. na wszystkich poziomach. Wejście do obiektu z elewacji wsch. bez skrzydeł drzwi. Do wejścia prowadzą betonowe schody z fragmentami stalowych poręczy. Na elewacji północnej zewnętrzna, stalowa drabina zakotwiona w elewacji prowadząca do wodowskazu. Wypełnienie ceglane w górnej części wieży od strony płd. - wsch. wyburzone. Na elewacji płd. w części przyziemia widoczne okno z klatką schodową wewnątrz obiektu, biegnącą po obwodzie ścian.

-----

Stary budynek dworca umiejscowiono na wysokości terenów przedwojennej strzelnicy miejskiej, w rozwidleniu dwóch torowisk. Ponieważ pierwotnie był to drewniany budynek, doświadczył kilkakrotnie pożaru w latach 1862 i 1892.

-----

1871 roku - rozbiórka Bramy Odrzańskiej w Głogowie celem umożliwienia poprowadzenia linii kolejowej do Wrocławia wzdłuż brzegów rzeki Odra

-----

1872 roku - budowa Bramy Dworcowej w głogowskich fortyfikacjach w celu skrócenia drogi z Głogowa do dworca kolejowego

-----

Otwarcie nowej linii kolejowej do Wrocławia było ogłaszane w prasie, gdzie zamieszczano między innymi rozkład jazdy pociagów.

-----

1872 roku - budowa Bramy Dworcowej w głogowskich fortyfikacjach w celu skrócenia drogi z Głogowa do dworca kolejowego, droga prowadziła w kierunku zachodnim, obecną ul. Poczdamską i skręcała pod wiaduktem kolejowych (tory wówczas szły górą, po nasypie kolejowym) w kierunku tak jak na obecny plac festynowy, ale za pierwszymi torami skręcało się w lewo i szło w kierunku obecnego peronu drugiego.

-----

W 1892 w kolejnym pożarze głogowskiego dworca spłonęła środkowa część tego obiektu. Odbudowa budynku dworcowego zmieniła nieco jego wygląd. Po odbudowie służył ten budynek do roku 1935 kiedy to zastąpiony został nowym dworcem kolejowym.

Pozostałości ówczesnego dworca znacznie przebudowane znajdują się na najszerszym drugim peronie do dnia dzisiejszego. Stary budynek dworca umiejscowiono na wysokości terenów przedwojennej strzelnicy miejskiej, w rozwidleniu dwóch torowisk. Ponieważ pierwotnie był to drewniany budynek, doświadczył kilkakrotnie pożaru w latach 1862 i 1892.
Obecnie budynek ten po licznych zmianach formalnych i przeobrażeniach funkcjonalnych w niczym nie przypomina pierwotnej dobrze zakomponowanej i utrzymanej zabudowy. Natomiast zaplanowana jeszcze w 1911 roku. całkowita przebudowa małego XIX-wiecznego pawilonu została zrealizowana dopiero w latach 1932-1935.

Blaschke w swojej kronice zapisał: liczba odprawionych przez tutejszą stację osób podniosła się z 286814 w 1904 na 553499 w 1911 r.,a dochody z tego z 450261 mk na597920 mk. Jeszcze silniej wzrósł obrót towarowy. W 1904r. dochody z obrotu paczek bydła, przesyłek pospiesznych i frachtowych wyniosły 1.299.971 mk,w 1911-2.110.672 mk.

------

1898 - 1899 - budowa nowych mostów kolejowych na Odrze w Głogowie

------

1909r. - przy ulicy Towarowej zostaje wybudowana nowa wodociągowa wieża ciśnień. Służyła do zaopatrywania w wodę parowozów oraz osiedla mieszkaniowego kolejarzy. Obiekt został wybudowany w 1909 r. na terenach kolejowych i na potrzeby kolei. Główny trzon kolumny w kształcie stożka ściętego wykonany z cegły, część przyziemna poszerzona ze spadkiem do odprowadzenia wód opadowych. Od północy otwór wejściowy. wystający z lica sciany, zwieńczony daszkiem dwuspadowym. W połowie trzonu cztery pojedyncze okna, zwieńczone półkoliście, rozmieszczone symetrycznie w każdą stronę świata. W ich osi pod gzymsem wieńczącym trzon małe okienka zwieńczone łukowato. Elewacja trzonu ozdobiona regularnymi poziomymi pasami z ciemniejszej cegły. Duża powierzchnia trzonu w części przyziemia od strony zachodniej wyburzona. Na trzonie osadzona potężna, żeletowa konstrukcja w formie walca z sześcioma prostokątnymi oknami, osadzona na odwróconym wklęśniętym stożku, również żelbetowym, przykryta stożkowym dachem znacznie wystającym poza lico walca.

------

1925 - 1930 - budowa w Głogowie Tunnelstraße, czyli tunelu nad torami do Wrocławia na odcinku 300 metrów w dwóch fazach, od mostu drogowego w kierunku zachodnim do 1927 roku, na zachód od mostu do 1930. Poprawiło to strukturę transportu drogowego w rejonie starego miasta oraz mostu z zachowaniem nie naruszonej infrastruktury kolejowej.

-----

10 maja 1935 r. oddano do użytku nowy, już trzeci, dworzec, ulokowany nieco na zachód od poprzedniego. Perony, choć przebudowane, pozostały te same, natomiast poczekalnię umieszczono na położonym 6 metrów wyżej terenie przed dzisiejszym pl. Tysiąclecia. Budynek z peronami połączono nadziemnym krytym przejściem.

------

1934-1936 - budowa nowego mostu kolejowego na Odrze w Głogowie

-----

1951 rok - po odbudowie mostów kolejowych w Głogowie pociągi mogły już w kierunku za Odrę jechać bezpośrednio ze stacji kolejowej Głogów. W latach 1945 - 1951 w kierunkach do Leszna, Bojanowa i inne trasy zaodrzańskie były obsługiwane ze stacji kolejowej Odrzycko.

------

W pierwszej połowie lat siedemdziesiątych XX wieku (dokładniejsza data nie jest nam znana) - w rejonie Grodźca Małego na północny zachód od stacji kolejowej, na placu ładunkowym rozpoczęto składowanie elementów składanego mostu kolejowego typu SEK-500. Elementy tej konstrukcji leżały na stojakach wykonanych z szyn wyprodukowanych głównie w czasach pierwszej wojny światowej. W okresie między 2005 a 2009 rokiem elementy mostu zostały przewiezione na stację Skierniewice. Według nieoficjalnych informacji w roku 2014 w wyniku przetargu sprzedano tą składaną estakadę kolejową firmie zajmującej się recyglingiem.

Składana estakada kolejowa SEK-500
Składana, stalowa estakada kolejowa (jako konstrukcja mostowa) przeznaczona jest do zapewnienia ciągłości ruchu kolejowego w miejscach przeszkód wodnych lub uszkodzonych czy zniszczonych wiaduktów bądź przerwanych nasypów. Można ją wykorzystywać do szybkiej odbudowy torów kolejowych (w miejscach, gdzie po wybuchu bombowym powstały duże wyrwy lub leje) i mostów przez szerokie, lecz niegłębokie przeszkody wodne lub tereny
zalewowe. Może być ona również wykorzystywana do budowy podejść do mostów pływających.

Charakterystyka techniczna:
- komplet estakady (40 przęseł i 39 podpór) 500 m;
- szerokość toru 1435 mm;
- rozpiętość teoretyczna przęseł 12,51 m;
- moduł długości przęsłowego odcinka kraty 3 m;
- maksymalny spadek podłużny 30%;
- minimalny promień łuku poziomego 400 m;
- elementy wykonano ze stali 18G2A i St3 m;
- wysokość podpór (od podstawy do główki szyny):
• maksymalna h = 14 m,
• minimalna h = 3,06 m;
- masa 1 m przęsła 2 847 kg;
- całkowity ciężar kompletnego przęsła 12 477 kg;
- dopuszczalna prędkość jazdy po moście 30 km/h;
- prędkość prądu wody przeszkód, na których można budować estakadę: 1-1,2 m/s;
- dopuszczalna głębokość wody w korycie przeszkody: do 3 m, przy sprzyjających warunkach (dobre dno) można budować do głębokości wody: 7 m;
- elementy podporowe estakady zaopatrzone są w stopy, można je ustawić bezpośrednio na podłożu, przy dopuszczalnej wytrzymałości gruntu minimum: 0,12 MPa;

- rodzaje podpór:
• nr 1 h = 10 800-12 800 mm,
• nr 2 h = 8 800-10 800 mm,
• nr 3 h = 6 800-8 800 mm,
• nr 4 h = 4 800-6 800 mm,
• nr 5 h = 3 500-4 800 mm,
• nr 6 z rozpórką P-7, P-9 h = 3 500 mm,
• tylko z rozpórką P-9a h = 1 765-3 000 mm.

Samochody i ciągniki kołowe mogą przejeżdżać tylko w określonych przypadkach (przy
całkowitym wstrzymaniu ruchu kolejowego). Należy wówczas na szynach ułożyć dyle drew
niane. Poszczególne elementy estakady pod względem wymiarowym i ciężarów zostały tak
zaprojektowane, że estakadę można przewozić odpowiednimi zestawami na wagonach kole
jowych i samochodach ciężarowych.
Ogólny ciężar kompletu estakady wynosi 8 255 kN, co stanowi 16,3 kN/m całej konstrukcji.
Ciężar jednej podpory waha się od 53,29 kN do 91,87 kN przy wysokościach 3,0-12,7 m.

----

2018 spłonął magazyn przy stacji kolejowej Głogów - wartownia
_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2020-05-29, 09:31   

Stacje kolejowe wiejskie w obrębie powiatu głogowskiego:

Dworce, stacje, przystanki kolejowe powiatu głogowskiego.

*Bogomice (dawniej Biegnitz)
Powstanie stacji kolejowej: 01.05.1913r.
Zamknięcie: 1992
Likwidacja: 1995

-----

*Brzeg Głogowski (dawniej Brieg)
Powstanie stacji kolejowej: 01.10.1871r.

------

*Chociemyśl (dawniej Kotzemeuschel do 1936, Dammfeld do 1945)
Powstanie stacji kolejowej: 01.10.1913r.
Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego: 1993
Zamknięcie: 1995
Likwidacja: 2013

------

*Czerna (dawniej Klein Tschirne, do 1940, Alteichen do 1945, Dobrzykowice do 08.10.1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.10.1871r.

-----

*Głogów (dawniej Glogau)
Powstanie stacji kolejowej: 01.11.1846r.

------

*Głogów Huta
Powstanie stacji kolejowej: pierwsza połowa lat siedemdziesiątych XX wieku

------

*Głogów Gaj (dawniej: Stadtforst Glogau do 1900, Glogau Stadtforst do 1945)
Powstanie stacji kolejowej: 17.08.1879r.
Zamknięcie:01.10.1955
Likwidacja: przed 2015

------

*Głogówko (dawniej: Glogischdorf do 1945, Głogówek do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 30.12.1957r.

------

*Grodziec Mały (dawniej: Klein Gräditz do 1938, Niederfeld do 1945, Grodziec nad Odrą do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 30.12.1857r.
Zamknięcie: 11.12.2011

-----

*Kamiona (dawniej Ziebern do 1936, Ziebern-Vorwerk do 1945, Soborzyn do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.101913r.
Zamknięcie: 1993
Likwidacja: 2013

-----

*Kotla (dawniej: Kuttlau do 1945, Chotla do 01.02.1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.101913r.
Zamknięcie: 1995
Likwidacja: 2013

-------

*Krzepów (dawniej: Schrepau, Schwarztal)
Powstanie stacji kolejowej: 01.10.1871r.

------

*Nielubia (dawniej Nilbau)
Powstanie stacji kolejowej: 1884r. - jako stacja towarowa
01.12.1893r. - jako stacja pasażerska i towarowa

-----

*Odrzycko (dawniej: Oderstrand)
Powstanie stacji kolejowej: 01.07.1906r.
Zamknięcie: 26.12.1992
Likwidacja: 11.11.2000

-----

*Serby Wschód (dawniej: Zerbau do 1930, Lerchenberg do 1936, Lerchenberg Ost do 1945, Trzesów Wschodni do 1946, Trzęsów Wschodni do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.07.1906r.
Zamknięcie: 30.05.1992
Likwidacja: 16.02.2005
------

*Serby Zachód (dawniej: Zerbau do 1936, Lerchenberg West do 1945, Trzesów Zachodni do 1946, Trzęsów Zachodni do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.07.1906r.
Zamknięcie:30.05.1992
Likwidacja: 21.03.2005

-----

*Wilków Głogowski (dawniej: Wilkau do 1940, Wolfau do 1945, Wilkówek do 1947, Wilków do 30.09.1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.07.1906r.
Zamknięcie:1992
Likwidacja: 05.2006

------

*Wróblin Głogowsk (dawniej Fröbel do 1945, Wróblin do 1947)
Powstanie stacji kolejowej: 01.10.1871r.

------

*Żukowice (dawniej Herrndorf do 1945, Żakowice do 1946)
Powstanie stacji kolejowej: 1901r.
Zamknięcie: 01.10.2002
_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
TadeuszFantom 
Administrator


Wiek: 58
Dołączył: 18 Mar 2007
Posty: 1116
Skąd: Głogów
Wysłany: 2020-05-29, 09:34   

opis liniii kolejowych:


Głogów — Żagań
Historia
Pierwszy pociąg próbny o relacji Głogów – Żagań przejechał linią 26 lipca 1846 roku tj. w niecałe 2 lata od rozpoczęcia budowy. Prace budowlane ukończono we wrześniu 1846 roku.
1 października 1846 roku linią przejechał pierwszy pociąg o całej relacji tj. Jankowa Żagańska – Głogów i data jest uznawana za oficjalne otwarcie linii****. Na pierwsze regularne połączenia przyszło pasażerom jeszcze poczekać do 1 listopada 1846 (w okresie od 1 X do 1 XI zapewne trwały jeszcze prace wykończeniowe). Do obsługi ruchu kolejowego spółka zakupiła w 1846 2 parowozy typu 1Bn2 (Hermann i Windsbraut) o rozstawie 1435 mm. Ich producentem było przedsiębiorstwo pn. Nowa Berlińska Odlewnia (Neue Berliner Giesserei) własność F. A. Egellsa. To samo przedsiębiorstwo dokonało przeróbki 3 parowozu wyprodukowanego w 1843 roku. Była to maszyna typu B1n2 i najpierw służyła w kolejce Berlin – Poczdam – Magdeburg i nosiła nazwę „Preusse”. W 1853 roku została sprzedana i przebudowana przez firmę Borsig. Od tego momentu parowóz służył na linii Kolonia – Mindener. Niestety nie udało się dotrzeć do zdjęć lub schematów konstrukcji wspomnianych maszyn. Spółka kolejowa na początku swojej działalności posiadała jeszcze jeden parowóz tym razem wyprodukowany przez firmę Borsig. Ten egzemplarz pochodził z 1844 roku i służył na macierzystej linii do 1850 roku, kiedyto przeszedł na własność kolei Westfalskiej. Model tego parowozu był oznaczony jako 1A1n2.
Linia znajduje się w tabeli numer 358.
Stan obecny
Linia jest czynna.
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż Odległość od początku
Głogów stacja węzłowa Glogau 0 280,509 0,000
Żukowice przystanek Herrndorf, Żakowice 7 287,240 6,731
Nielubia przystanek Nilbau, Nielub 11 291,157 10,648
Kłobuczyn stacja Klopschen, Kłobuczyna 15 295,385 14,876
Gaworzyce stacja Quaritz, Krynica Głogowska 19 299,498 18,989
Przecław Szprotawski 26 306,460
Niegosławice 32 312,150
Dzikowice 38 318,631
Szprotawa 43 323,989
Bukowina Bobrzańska 51 332,000
Żagań 60 340,530
Pełne dane tylko dla stacji na terenie województwa dolnośląskiego. Kilometraż dla tej linii liczony jest od Łodzi przez Leszno.

-------

Głogów — Leszno
Historia
w 1858 roku Towarzystwo Kolei Górnośląskiej oddało do użytku połączenie o relacji Leszno – Głogów. Tym samym linia zaczynająca się w Jankowej kończyła się teraz znacznie dalej tj. w Lesznie.
Linia ostatnio w tabeli numer 350.
Stan obecny
???
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż Odległość od początku
Głogów stacja węzłowa Glogau 0 280,509 0,000
Odrzycko posterunek odgałęźny ? — 278,900 1,609
Grodziec Mały stacja Klein Gräditz, Niederfeld, Grodziec nad Odrą 3 277,196 3,313
Głogówko stacja Glogischdorf, Głogówek 9 271,552 8,957
Stare Drzewce 17 263,325
Wschowa 26 254,751
Lasocice 38 242,796
Leszno 45
Pełne dane tylko dla stacji w obrębie województwa dolnośląskiego. Kilometraż dla trasy zaczyna się w Łodzi.

------

Wrocław — GłogówHistoria
Linia znajduje się w tabeli 265 RJP.
Odcinek Rudna — Głogów był uruchomiony 9 stycznia 1871 roku jako część połączenia z Legnicy przez Lubin. Z Wrocławia do Rudnej linię uruchomiono 1 sierpnia 1874 roku. Całość wybudowana przez Kolej Wrocławsko–Świdnicko–Świebodzicką.
Do 1992 roku część pociągów na tej trasie odjeżdżała z dworca świebodzkiego.
Stan obecny
Linia zelektryfikowana. Pociągów jeździ tędy sporo.
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż
Wrocław Główny stacja węzłowa Breslau Centralbahnhof, Hauptbahnhof 0 0,000
Wrocław Grabiszyn posterunek odgałęźny ?? — 2,048
Wrocław Muchobór przystanek Klein Mochbern, Breslau Klein Mochbern 6 5,229
Wrocław Kuźniki stacja węzłowa Breslau Schmiedefeld, Wrocław Kowale 8 7,184
Wrocław Pracze stacja Breslau Herrnprotsch, Wrocław Praczów 14 13,042
Brzezinka Średzka stacja Klein Bresa, Brzeźna 21 20,457
Czerna Mała przystanek — 23 ??
Księginice stacja Kniegnitz, Kniegnice 27 26,096
Brzeg Dolny stacja Dyhernfurt, Brzeg Wołowski 31 30,321
Łososiowice przystanek Losswitz 36 35,577
Wołów stacja węzłowa Wohlau 41 40,369
Orzeszków przystanek Schönelche 52 51,895
Małowice Wołowskie stacja Kunzendorf, Kunice, Kończyn 55 54,553
Ścinawa Odra posterunek odgałęźny ?? — 56,197
Ścinawa stacja węzłowa Steinau 59 58,720
Chełmek Wołowski stacja Culmikau, Kulmikau, Chełmików 66 65,577
Rudna Miasto przystanek Raudten Stadt, Rudno Głogowskie 75 74,470
Rudna Gwizdanów stacja węzłowa Raudten, Gwizdanów 78 77,652
Krzydłowice stacja Kreidelwitz, Lindenbach, Skrzydlewice ? 83,210
Grębocice stacja Gramschütz 88 87,530
Krzepów stacja Schrepau, Schwarztal 95 94,303
Głogów stacja węzłowa Glogau

-----


-Głogów — Zielona Góra 01.10.1871
Historia
Linia w tabeli numer 355.
Linię z Głogowa do Zielonej Góry i dalej do Czerwińska uruchomiono 1 października 1871 roku. Była to inwestycja Kolei Wrocławsko–Świdnicko–Świebodzickiej.
Stan obecny
Linia jest normalnie używana.
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż Odległość od początku
Głogów stacja węzłowa Glogau 0 99,095 0,000
Głogów Huta stacja ? 6 105,376 6,281
Wróblin Głogowski stacja Fröbel 9 108,240 9,145
Brzeg Głogowski przystanek Brieg 11 110,805 11,710
Czerna stacja Klein Tschirne, Alteichen, Dobrzykowice 14 113,442 14,347
Bytom Odrzański 19 118,708
Nowa Sól 31
Niedoradz 39
Stary Kisielin 49
Zielona Góra 53
Pełne dane tylko dla stacji w obrębie województwa dolnośląskiego. Kilometraż tej linii zaczyna się we Wrocławiu.

-----

Głogów — Bojanowo
Historia
Ostatnia tabela to 354.
Trasę otwierano w trzech etapach. Pierwszy był odcinek z Bojanowa do Góry Śląskiej który otwarto 14 grudnia 1885 roku. W 1906 roku przedłużono linię do Głogowa otwierając najpierw (1 lipca) odcinek z Głogowa do Szlichtyngowej, potem 1 października odcinek Szlichtyngowa — Góra Śląska.
Ruch pasażerski z Bojanowa do Szlichtyngowej zamknięto w 1991 roku, a rok później zamknięto całkowicie odcinek Szlichtyngowa — Głogów.
Stan obecny
Wiem tylko, że ruch pasażerski jest zamknięty na całej trasie.
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż Odległość od początku
Głogów stacja węzłowa Glogau 0 0,000
Odrzycko posterunek odgałęźny ? 50,028 1,609
Serby Zachód przystanek Zerbau, Lerchenberg West, Trzęsów Zach. 3 48,647 2,990
Serby Wschód przystanek Zerbau, Lerchenberg Ost, Trzęsów Wsch. 5 46,079 5,558
Wilków Głogowski przystanek Wilaku, Wolfau, Wilkówek 10 41,428 10,209
Szlichtyngowa 13 38,442
Dryżyna 15 36,050
Niechlów stacja Nechlau, Niechłów 22 29,482 22,155
Naratów stacja Nährten 27 24,504 27,133
Strumienna przystanek Galsbach, Giżyniec 31 20,274 31,363
Sławięcice Górowskie przystanek Schlabitz, Sławęcice k. Góry 33 18,281 33,356
Góra Śląska stacja Guhrau 36 15,188 36,449
Borszyn Mały przystanek Kalteborschen, Grandingen, Boryszyn Zimny 41 10,852 40,785
Borszyn Wielki przystanek Heinzebortschen, Nordingen, Boryszyn Polski 43 8,575 43,062
Zaborowice 46 5,350
Bojanowo 52 0,000
Pełne dane tylko dla stacji i przystanków na terenie województwa dolnośląskiego.

------

Głogów — Sława ŚląskaHistoria
Linia uruchomiona 1 października 1913 roku. Ruch osobowy zawieszono w 1991 roku.
Na początku lat osiemdziesiątych miałem okazję przejechać się tą linią, ale wówczas jeszcze nie interesowałem się historią kolei Dolnego Śląska. Był to zresztą okres „stanu wojennego” i lepiej było wówczas nie próbować fotografować na kolei. Szczególnie studentowi.
Stan obecny
O ile wiem linia jest nieczynna.
Stacje i przystanki
Nazwa stacji Rodzaj Nazwy poprzednie Odległości handlowe Kilometraż Odległości od początku tej trasy
Głogów stacja węzłowa Glogau 0 280,509 0,000
Odrzycko posterunek odgałęźny ?? — 278,900 1,609
Grodziec Mały stacja Klein Gräditz, Niederfeld, Grodziec nad Odrą 3 277,196/0,000 3,313
Bogomice przystanek Biegnitz, Bogumice 7 3,588 6,901
Kamionna przystanek Ziebern Vorwerk, Ziebern, Soborzyn 9 5,972 9,285
Chociemyśl stacja Kotzemeuschel, Dammfeld 12 8,423 11,736
Kotla stacja Kuttlau, Chotla 14 10,947 14,260
Krzepielów 21
Lipinka Głogowska 27
Sława Śląska 32
Pełne dane tylko dla stacji w województwie dolnośląskim.
_________________
Nie bierz życia na serio i tak nie wyjdziesz z niego żywy ;-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
GłogówStowarzyszenie Miłoœników Głogowskich Fortyfikacji - TWIERDZA GŁOGÓWTowarzystwo Ziemi GłogowskiejGROTGłogowskie Forum Historyczne
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group / Serwisy Malacha: Głogów / Pompy Ciepła