Dwa mosty |
Autor |
Wiadomość |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 20:48
|
|
|
Jeżeli chodzi o most z planu z 1733 roku (nie znam walk w okolicach Głogowa z tego okresu) to wygląda na most pontonowy lub niskowodny jako tymczasowa konstrukcja mostowa i raczej wojskowa. Jest to ciekawe gdyż Austriacy nie mieli w Głogowie saperów dopiero Prusacy osadzili saperów w Głogowie ale to dopiero po 1741 roku. Za późniejszym terminem powstania planu jest też fakt, że w tym rejonie był poligon pontonierów (pruskich) aż do początku XX wieku. Stąd też drogi dojazdowe od Grodźca M.
Jeżeli chodzi o mosty z 1856 roku Baila to były to mosty kolejowe na linii do Leszna. |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 21:11
|
|
|
Dziękuję Panie Ireneuszu za wyjaśnienia
Pytania same się cisną na usta
Ale najpierw muszę przetrawić nadmiar informacji |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 07:03
|
|
|
Eulenburg napisał/a: | Według mnie te schody miały się pojawić przy filarze pomiędzy nurtem rzeki a zatoką. Ostatecznie wybudowano je, ale w zupełnie innej formie, powiedziałbym... minimalistycznej :) |
I chyba tylko z jednej strony |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 07:05
|
|
|
Irek napisał/a: | Po wykopaniu nowego koryta Odry Powstała Zatoka Neptuna i fragment dawnego koryta jako zatoka dla potrzeb stoczni. |
Ten wątek poruszaliśmy tu:
http://www.gfh.glogow.pl/...ighlight=zatoka
Szkoda że nie ma żadnych zdjęć z momentu wykonywania prac |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 10:31
|
|
|
Jest tylko to jedno zdjęcie, które zamieścił Yedyny w poście o zatoce. Widać z wieży ratuszowej jak kopany jest rów, który będzie nowym korytem Odry. Nie widać żadnych maszyn czyli kopano ręcznie. Zastanawia mnie co zrobiono z wybraną ziemią. Czy posłużyła do podwyższenia Kępy Mieszczańskiej czy ją wywieziono? Brzeg Ostrowa jest bardzo niski i na wysokości przekopu pierwszy jest zalewany.
Bardzo ładnie widać technikę budowy przekopu (na tym zdjęciu) kopano odcinek rowu, zaślepionego z obu stron, o szerokości może ok 40 m i głębokości może do 2 m. Gdy taki rów jest już wykopany wówczas osłabia się obie "zaślepki". Woda robi resztę. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 13:41
|
|
|
Dwie drogi do przeprawy promowej. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 13:46
|
|
|
A tak wyglądał most na wysokości Portu Zimowego i ul. Elektrycznej albo raczej dzisiejszej SITY. To ten zagadkowy most. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 13:58
|
|
|
Ciekawy przebieg granicy miasta. Obejmuje tylko fragmenty terenów zalewowych od północy. oraz pas w kierunku miasta. |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 14:03
|
|
|
Tak, tyle ze on byl tymczasowy, wybudowany na potrzeby saperow / militarne, byc moze w ramach cwiczen. Podobnie jak ten od strony Malakoffa w strone Pawich Oczek:
czy ten (Wodociagi - Bruckenkopf?)
i ten (Malakoff - Schutzenhaus)
...i dwa widoki od strony Domu Strzeleckiego
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 15:57
|
|
|
Łukasz miód na serce sapera i to w dniu naszego święta. Tak to dzisiaj jest Dzień Saperów w rocznicę forsowania Odry pod Siekierkami i Gozdowicami w 1945r.
1. Most niskowodny.
2 Kładka dla piechoty.
3 Odcinek mostu pontonowego i w głębi prom, który możliwe, że został dołączony do mostu.
4 Bardzo ciekawa konstrukcji mostu tymczasowego (chyba pontonowego) gdzie zamiast kotwic użyto wsporników drewnianych opierających się na dnie. Moim zdaniem podczas budowy odwrotna kolejność zdjęć, najpierw zmontowany cały most trzymany na kotwicach (widać fragment na zdj. nr 5). Następnie po opuszczeniu wsporników można było wybrać kotwice.
Łukasz, a dałoby tak na prywatne konto? |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 15:58
|
|
|
Pewnie, juz wysylam w duzym formacie, poszukam dokladniej - wysle wiecej. |
_________________
 |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 16:14
|
|
|
Super! I bardzo dziękuję. |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 16:32
|
|
|
Wszystko, co mialem, wyslane. Tu ciekawostka z widokiem na Schutzenhaus. Fotka ma poprawiona ostrosc - wiecej z niej nie wydobede, bo to powiekszony skan fragmentow zamieszczanych na CDV formatu pocztowki.
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 16:42
|
|
|
A tu krotka historia wykorzystania kotwicy. Tu nie za dobrze widac, ale byly one umieszczane w lodziach w celu zabezpieczenia/blokowania belek.
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-16, 17:47
|
|
|
Trochę współczesności w Dniu Sapera.
Czołg PT 91 Twardy na moście pontonowym i wjeżdżający na prom z polskiego parku pontonowego PP-64. Ćwiczenia MERKURY 06 - Widziszów-Poligon Wodny.
Żołnierze kucający na moście to WARTA MOSTOWA pilnują naciągu kotwic. |
|
|
|
 |
|