Głogowskie Forum Historyczne
Kontakt Kontakt  FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Dwa mosty
Autor Wiadomość
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-08, 06:11   

Taa.
A jak most był zakorkowany furmankami to można było pomyśleć o przeprawie łódką na drugi brzeg
Z tej samej mapy
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-26, 12:59   

Zdjęcia do kupienia na aukcji
Wydaje mi się że to budowa 2giego mostu na Starej Odrze czyli Ostlandbrucke

 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-26, 17:49   

Pierwsze zdjecie i budynek w tle po prawej, bialy - nie wiem czemu kojarzy mi sie ze stocznia Zarkau??
_________________

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-27, 07:00   

Masz racje. To stocznia w Zarkau
Co w takim razie robili? Montowali elementy mostu?
 
 
Yedyny 
Administrator


Dołączył: 29 Paź 2006
Posty: 2196
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-27, 09:52   

A to fotka dla porownania, ksiezycowka z roku 1900; wedlug mnie to moglo byc zwiazane z budowa umocnien, lata '30-'40.


_________________

 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-27, 11:08   

Czyli nie na starej Odrze ale przy stoczni
Tylko czemu jest dopisek Oderbrucke?
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-03-27, 11:41   

A propos żeglugi barkami
W 1903r ówczesne gazety w rodzaju "Niederschlesische Anziger" informują że np.

"Dnia 21 marca pod mostem w kierunku Wrocławia przepłynął parowiec "Manbach" z dwoma barkami z ładunkiem 7000 cetnarów towarów i siedmioma pustymi barkami oraz parowiec "Frida" z 19 [!!!!!!!!!!] pustymi barkami. W kierunku Szczecina przepłynęły parowce "Merkur", "Hermann", "Elizabeth" i "Toni". W tym kierunku przepłynęło 21 barek a ładunkiem 104 100 cetnarów dóbr."



W innym dniu ta sama gazeta podaje podobne ogłoszenie wymieniając parowce "Rordost" z 12 pustymi barkami [!!!!!] oraz "Sudost" i "Oder-Elbe-Reederei III".
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 12:01   

Otrzymaliśmy od Archiwum Państwowego w Zielonej Góry następujące plany.
Teraz się zastanówmy gdzie te schody były (lub mogłyby być):



 
 
Eulenburg 

Dołączył: 23 Sie 2010
Posty: 349
Skąd: świat
Wysłany: 2015-04-15, 13:27   

Według mnie te schody miały się pojawić przy filarze pomiędzy nurtem rzeki a zatoką. Ostatecznie wybudowano je, ale w zupełnie innej formie, powiedziałbym... minimalistycznej :)
Fajne plany. Z dawnej firmy Beuchelt?
_________________
Eulenburg
 
 
demiane 


Dołączył: 10 Mar 2014
Posty: 1717
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 13:32   

Dokładnie
 
 
Irek 

Dołączył: 08 Cze 2014
Posty: 120
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 19:58   

Demiane moim zdaniem to zdjęcie ze stocznią w tle może pokazywać układanie wodociągu z Kępy Mieszczańskiej. Zwróć uwagę ile tam jest rur metalowych (żeliwo lub staliwo) takie rury służyły do przesyłu wody. Miejsce też by pasowało od wodociągów to niemalże linia prosta i dalej Kępa Mieszczańska, wiadukt pod torami (jak dojście do basenu) i dalej może koszary Luttich oraz nowo budowane osiedle Lotników (dzisiaj Słoneczne). Zapewne linia przesyłowa pod mostem Hindenburga stała się niewydolna. Ta konstrukcja (drewniana) służyć mogła do zmontowania rurociągu i po zmontowaniu do opuszczenia na dno Odry.
Ten znak zapytania jest do dzisiaj. Jest to ujście rz. Czarna. Ten przesmyk oddziela Kępę Mieszczańską od półwyspu zajmowanego przez wojsko. Po wykopaniu nowego koryta Odry Powstała Zatoka Neptuna i fragment dawnego koryta jako zatoka dla potrzeb stoczni. Dzisiaj głównie korzysta z tej zatoki wojsko.
 
 
Irek 

Dołączył: 08 Cze 2014
Posty: 120
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 20:11   

Cześć Demiane. Na tym planie z 30 roku bardzo ładnie widać aspekt wojskowo-forteczny nowego mostu drogowego na Starej Odrze. Otóż planowana droga dojazdowa (ta dzisiejsza) została położona na wschodnim wale Zerbau Redute. Jak się tam przejdziesz to zobaczysz, że cały teren z jednej i drugiej strony jest zdecydowanie niżej. Z tej Reduty Serbowskiej ocalał do dzisiaj też wał zachodni (który widać za tym czymś stodoło-obora?). Wał północny (od Starej Odry) posłużył zapewne do usypania nowego odcinka drogi w kierunku wodociągów, a wał południowy do zasypania fosy gdzie dzisiaj jest ul. Spokojna. Po drugiej stronie Starej Odry przebudowano drogę na Serby w latach (chyba 70-tych). Z pozostałości starej drogi (fragment ronda z mapy) zrobiono pętle autobusową linii (chyba) "0". Później ukarano Serby likwidacją linii za nie przyłączenie się do Głogowa.
 
 
Irek 

Dołączył: 08 Cze 2014
Posty: 120
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 20:23   

Cześć Ala. Tak masz rację na planie zaznaczona jest droga prowadząca do promu pływającego pomiędzy Widziszowem i Ostrowem Tumskim, a właściwie Oborom. Cyba w latach trzydziestych wybudowano nową drogę od Obory do przeprawy na nasypie. Zapewne ta stara była zalewana podczas wyższej wody na Odrze i tak to rozwiązano. Niemcy szykując się do obrony w 1945 rozkopali tę drogę na nasypie o ile dobrze pamiętam w siedmiu miejscach, ażeby nie wykorzystali jej sowieci atakujący od grobli i brodu na Starej Odrze na wys. Serbów Starych. Tak na marginesie ten bród i grobla powstały w drugiej połowie XVIII wieku i zostały wybudowane przez saperów (pionierów) pruskich. Wracając do promu to po stronie Widziszowa dom przewoźników jest dzisiaj domem mieszkalnym (blisko OS 409). Po drugiej stronie (Ostrowa T.) można zobaczyć fragmenty pozostałości po domku przewoźników. Te resztki znajdują się pomiędzy starą i nową drogą i patrząc od Odry za drogą gruntową biegnącej wzdłuż Odry (rokadą).
 
 
Piotrek 
Akwarysta


Wiek: 45
Dołączył: 11 Gru 2011
Posty: 118
Skąd: Glogau Goethe Weg
Wysłany: 2015-04-15, 20:29   

Eulenburg napisał/a:
Według mnie te schody miały się pojawić przy filarze pomiędzy nurtem rzeki a zatoką.


W wolnym tłumaczeniu tak właśnie pisze na pierwszym planie.
Treppenanlage am strompfeiler.

Napływ wody od lewej na prawo czyli plan z wyspy Kolegiackiej.
 
 
Irek 

Dołączył: 08 Cze 2014
Posty: 120
Skąd: Głogów
Wysłany: 2015-04-15, 20:53   

Ponownie cześć Demiane. Tak masz rację, na Odrze były dwa mosty kolejowe podobnie jak na Starej Odrze. Gdzieś w latach 30-tych zlikwidowano dwa i powstał jeden dwutorowy ale na Odrze. Na Starej Odrze dwa mosty kolejowe są do dziś. Na jednym (od kolegiaty) jest tabliczka o wykonaniu mostu MOSTOSTAL Warszawa 1968r.
Na marginesie, chodziarz obecne mosty kolejowe na Starej Odrze są o ok. 100 m krótsze niż przed wojną (ten odcinek zastąpiono wałem, który działa jak tama i w zdecydowany sposób przyczynia się do zalewania ul. Spokojnej) otóż mosty kolejowe na Starej Odrze to najdłuższe mosty w Głogowie, mają o ile dobrze pamiętam 443 m. Most Tolerancji to zaledwie (o ile dobrze pamiętam) 97 m.
Sonnengraben (Słoneczny Przekop lub Rów) to dawne starorzecze, które przedłużono do wodociągów tak ażeby nadmiar wody miał ujście do Starej Odry przy najlepiej zachowanym odcinku mokrej fosy przy Reducie Wodnej, a właściwie strzelnicy karabinowej. Po zmianie technologii zlikwidowano wschodni odcinek Sonnegraben oraz most zastąpiono groblą.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
GłogówStowarzyszenie Miłoœników Głogowskich Fortyfikacji - TWIERDZA GŁOGÓWTowarzystwo Ziemi GłogowskiejGROTGłogowskie Forum Historyczne
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group / Serwisy Malacha: Głogów / Pompy Ciepła