Dwa mosty |
Autor |
Wiadomość |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-08, 06:11
|
|
|
Taa.
A jak most był zakorkowany furmankami to można było pomyśleć o przeprawie łódką na drugi brzeg
Z tej samej mapy
 |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-26, 12:59
|
|
|
Zdjęcia do kupienia na aukcji
Wydaje mi się że to budowa 2giego mostu na Starej Odrze czyli Ostlandbrucke
 |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-26, 17:49
|
|
|
Pierwsze zdjecie i budynek w tle po prawej, bialy - nie wiem czemu kojarzy mi sie ze stocznia Zarkau?? |
_________________
 |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-27, 07:00
|
|
|
Masz racje. To stocznia w Zarkau
Co w takim razie robili? Montowali elementy mostu? |
|
|
|
 |
Yedyny
Administrator

Dołączył: 29 Paź 2006 Posty: 2196 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-27, 09:52
|
|
|
A to fotka dla porownania, ksiezycowka z roku 1900; wedlug mnie to moglo byc zwiazane z budowa umocnien, lata '30-'40.
 |
_________________
 |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-27, 11:08
|
|
|
Czyli nie na starej Odrze ale przy stoczni
Tylko czemu jest dopisek Oderbrucke? |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-03-27, 11:41
|
|
|
A propos żeglugi barkami
W 1903r ówczesne gazety w rodzaju "Niederschlesische Anziger" informują że np.
"Dnia 21 marca pod mostem w kierunku Wrocławia przepłynął parowiec "Manbach" z dwoma barkami z ładunkiem 7000 cetnarów towarów i siedmioma pustymi barkami oraz parowiec "Frida" z 19 [!!!!!!!!!!] pustymi barkami. W kierunku Szczecina przepłynęły parowce "Merkur", "Hermann", "Elizabeth" i "Toni". W tym kierunku przepłynęło 21 barek a ładunkiem 104 100 cetnarów dóbr."
W innym dniu ta sama gazeta podaje podobne ogłoszenie wymieniając parowce "Rordost" z 12 pustymi barkami [!!!!!] oraz "Sudost" i "Oder-Elbe-Reederei III". |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 11:01
|
|
|
Otrzymaliśmy od Archiwum Państwowego w Zielonej Góry następujące plany.
Teraz się zastanówmy gdzie te schody były (lub mogłyby być):
 |
|
|
|
 |
Eulenburg
Dołączył: 23 Sie 2010 Posty: 349 Skąd: świat
|
Wysłany: 2015-04-15, 12:27
|
|
|
Według mnie te schody miały się pojawić przy filarze pomiędzy nurtem rzeki a zatoką. Ostatecznie wybudowano je, ale w zupełnie innej formie, powiedziałbym... minimalistycznej :)
Fajne plany. Z dawnej firmy Beuchelt? |
_________________ Eulenburg |
|
|
|
 |
demiane

Dołączył: 10 Mar 2014 Posty: 1717 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 12:32
|
|
|
Dokładnie |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 18:58
|
|
|
Demiane moim zdaniem to zdjęcie ze stocznią w tle może pokazywać układanie wodociągu z Kępy Mieszczańskiej. Zwróć uwagę ile tam jest rur metalowych (żeliwo lub staliwo) takie rury służyły do przesyłu wody. Miejsce też by pasowało od wodociągów to niemalże linia prosta i dalej Kępa Mieszczańska, wiadukt pod torami (jak dojście do basenu) i dalej może koszary Luttich oraz nowo budowane osiedle Lotników (dzisiaj Słoneczne). Zapewne linia przesyłowa pod mostem Hindenburga stała się niewydolna. Ta konstrukcja (drewniana) służyć mogła do zmontowania rurociągu i po zmontowaniu do opuszczenia na dno Odry.
Ten znak zapytania jest do dzisiaj. Jest to ujście rz. Czarna. Ten przesmyk oddziela Kępę Mieszczańską od półwyspu zajmowanego przez wojsko. Po wykopaniu nowego koryta Odry Powstała Zatoka Neptuna i fragment dawnego koryta jako zatoka dla potrzeb stoczni. Dzisiaj głównie korzysta z tej zatoki wojsko. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 19:11
|
|
|
Cześć Demiane. Na tym planie z 30 roku bardzo ładnie widać aspekt wojskowo-forteczny nowego mostu drogowego na Starej Odrze. Otóż planowana droga dojazdowa (ta dzisiejsza) została położona na wschodnim wale Zerbau Redute. Jak się tam przejdziesz to zobaczysz, że cały teren z jednej i drugiej strony jest zdecydowanie niżej. Z tej Reduty Serbowskiej ocalał do dzisiaj też wał zachodni (który widać za tym czymś stodoło-obora?). Wał północny (od Starej Odry) posłużył zapewne do usypania nowego odcinka drogi w kierunku wodociągów, a wał południowy do zasypania fosy gdzie dzisiaj jest ul. Spokojna. Po drugiej stronie Starej Odry przebudowano drogę na Serby w latach (chyba 70-tych). Z pozostałości starej drogi (fragment ronda z mapy) zrobiono pętle autobusową linii (chyba) "0". Później ukarano Serby likwidacją linii za nie przyłączenie się do Głogowa. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 19:23
|
|
|
Cześć Ala. Tak masz rację na planie zaznaczona jest droga prowadząca do promu pływającego pomiędzy Widziszowem i Ostrowem Tumskim, a właściwie Oborom. Cyba w latach trzydziestych wybudowano nową drogę od Obory do przeprawy na nasypie. Zapewne ta stara była zalewana podczas wyższej wody na Odrze i tak to rozwiązano. Niemcy szykując się do obrony w 1945 rozkopali tę drogę na nasypie o ile dobrze pamiętam w siedmiu miejscach, ażeby nie wykorzystali jej sowieci atakujący od grobli i brodu na Starej Odrze na wys. Serbów Starych. Tak na marginesie ten bród i grobla powstały w drugiej połowie XVIII wieku i zostały wybudowane przez saperów (pionierów) pruskich. Wracając do promu to po stronie Widziszowa dom przewoźników jest dzisiaj domem mieszkalnym (blisko OS 409). Po drugiej stronie (Ostrowa T.) można zobaczyć fragmenty pozostałości po domku przewoźników. Te resztki znajdują się pomiędzy starą i nową drogą i patrząc od Odry za drogą gruntową biegnącej wzdłuż Odry (rokadą). |
|
|
|
 |
Piotrek
Akwarysta

Wiek: 46 Dołączył: 11 Gru 2011 Posty: 118 Skąd: Glogau Goethe Weg
|
Wysłany: 2015-04-15, 19:29
|
|
|
Eulenburg napisał/a: | Według mnie te schody miały się pojawić przy filarze pomiędzy nurtem rzeki a zatoką. |
W wolnym tłumaczeniu tak właśnie pisze na pierwszym planie.
Treppenanlage am strompfeiler.
Napływ wody od lewej na prawo czyli plan z wyspy Kolegiackiej. |
|
|
|
 |
Irek
Dołączył: 08 Cze 2014 Posty: 120 Skąd: Głogów
|
Wysłany: 2015-04-15, 19:53
|
|
|
Ponownie cześć Demiane. Tak masz rację, na Odrze były dwa mosty kolejowe podobnie jak na Starej Odrze. Gdzieś w latach 30-tych zlikwidowano dwa i powstał jeden dwutorowy ale na Odrze. Na Starej Odrze dwa mosty kolejowe są do dziś. Na jednym (od kolegiaty) jest tabliczka o wykonaniu mostu MOSTOSTAL Warszawa 1968r.
Na marginesie, chodziarz obecne mosty kolejowe na Starej Odrze są o ok. 100 m krótsze niż przed wojną (ten odcinek zastąpiono wałem, który działa jak tama i w zdecydowany sposób przyczynia się do zalewania ul. Spokojnej) otóż mosty kolejowe na Starej Odrze to najdłuższe mosty w Głogowie, mają o ile dobrze pamiętam 443 m. Most Tolerancji to zaledwie (o ile dobrze pamiętam) 97 m.
Sonnengraben (Słoneczny Przekop lub Rów) to dawne starorzecze, które przedłużono do wodociągów tak ażeby nadmiar wody miał ujście do Starej Odry przy najlepiej zachowanym odcinku mokrej fosy przy Reducie Wodnej, a właściwie strzelnicy karabinowej. Po zmianie technologii zlikwidowano wschodni odcinek Sonnegraben oraz most zastąpiono groblą. |
|
|
|
 |
|